SLUSSEN STHLMS hjärta Skriv ut
2013-01-20

Enastående intresse för Slussen på Konstakademien

Utställningar och föreläsningar

SLUSSEN plan B

Slussbacken

SLUSSEN - När Stockholm var modernt

Helena Friman
Helena Friman, stockholmshistoriker, berättar om "Swidde-målningen"

När man hört Helena Friman berätta om Slussens historia genom bildkonsten känns Slussen verkligen som Stockholms hjärta. Sergels torg må vara city men Slussen är navet kring vilket staden växt fram och spelar fortfarande en avgörande roll. Här får vi luft under vingarna när vi njuter av panoramavyn från Mälaren till Saltsjön, här stämmer vi träff på Rysstorget ("vi ses på Slussen"), här byter vi färdmedel från t-bana till buss, från båt till hiss, från buss till tåg. Och båtarna slussas mellan insjö och hav. Att Slussen inte bara är hjärtat utan ligger människorna varmt om hjärtat har den sjudande aktiviteten på Konstakademien visat under veckan. Föreläsningarna har varit så knökfulla att alla inte kommit in och en strid ström av människor har besökt utställningarna.

Tidsbild av X:et
Helena Friman berättar om "Tidsbild" av Sven X:et Erixon ur utställningen "SLUSSEN - När Stockholm var modernt".

Leif Bolter
Leif Bolter, konstnär, förklarar "Slussbacken" för Sven Wolter

Igår öppnades ytterligare två utställningar, "SLUSSEN - När Stockholm var modernt" har redan varit i gång ett tag.

I entréplanet visas Slussbacken, ett förslag skapat av bland andra arkitekten Mats Edblom och konstnären Leif Bolter. Det är en utvecklad version av "Kulturslussen" som de presenterade för några år sedan för att försvara Slussen som ett näs mot Foster och Bergs förvandling av Slussen till flodmynning och gigantisk mur, senare omvandlad till den branta trappan kallad ättestupan.

Mats Edlund
Mats Edblom, arkitekt, berättar om tankarna bakom "Slussbacken"

Tor Edsjö
Tor Edsjö, arkitekt, hälsar välkommen och introducerar "Slussen plan B"

Öppnandet av utställningen för det nya förslaget SLUSSEN plan B blev välbesökt. Förslaget vilar på den gällande detaljplanen så arbetena kan komma igång nästan omgående. Ett nytt Slussen med samma välbeprövade lösningar som den nuvarande men med moderniserade miljöer och bättre utnyttjande av utrymmen för verksamheter av alla slag. Och inte minst en nybyggd bussterminal för Nacka-Värmdöbussarna med ombonad miljö i samma läge som den nuvarande med snabba byten mellan buss och tunnelbana. Även Saltsjöbanan kommer att fortsätta in till tunnelbanan men får två spår istället för ett.

Lennart Klaesson
Lennart Klaesson, arkitekt, kompletterar

gammal modell
De blev trångt om plats, här står publiken runt en gammal modell av nuvarande Slussen

konstruktioner
Kenneth Gessler och Lars Ekblom, konstruktörer, förklarar hur "SLUSSEN plan B" kan byggas på nästa halva tiden jämfört med "Nya Slussen"

Slussen - träffpunkten
Johanna Järte, arkitekt, förklarar hur Slussen möjligheter till Träffpunkt kommer att utvecklas

Slussen en träffpunkt
... och Katarina Tobé, arkitekt, fyller på med mer info

Knutpunkt för trafik
Sverker Hansson, traikplanerare, förklarar hur Slussen ska bli ännu bättre för trafiken, för bussar, cyklister och gångtrafikanter

Ekonomin
Rickard Murray, nationalekonom, förklarar varför "SLUSSEN plan B" blir mycket billigare

Och till slut går nationalekonomen Richard Murray igenom ekonomin och förklarar hur SLUSSEN plan B kan byggas för nästa halva kostnaden, kanske ännu mindre med tanke på att det är ytterst tveksamt om den tänkta bussterminalen i Katarinaberget ryms i budgeten för Fosters Nya Slussen.

Vattenexperten Stellan F Hamrin, också medlem av arbetsgruppen, kunde för dagen inte närvara. Men vattenfrågorna är  väl omhändertagna i SLUSSEN plan B.

Utställningarna om "SLUSSEN plan B" och "Slussbacken" pågår till 10 februari och "SLUSSEN - När Stockholm var modernt" till den 3 februari. Har du inte varit på Konstakademien så har du nu minst fyra anledningar att ta dig dit: Där finns nämligen ett fint café med trevlig personal också.