Handelskammaren om Slussen |
Beslutet att bygga ut tunnelbanan till Nacka gör den dyra terminalen i Katarinaberget onödig. Att låta bli att bygga den skulle sänka kostnaderna för Slussenprojektet. Pengar som kunde användas till att snabba på tunnelbaneutbyggnaden. Foto: Wikimedia Commons
Handelskammaren är också kritisk till den långa ombyggnadstiden för Nya Slussen som kommer att föra med sig flaskhalsar och förseningar i trafiken. De samhällsekonomiska kostnaderna för det borde finnas med i kalkylen. Någon kritik riktas inte mot Nya Slussen i sig med t-korsning som ska ersätta det planfria klöverbladet. Men att man lyfter två så viktiga frågor som Katarinaterminalen och ombyggnadstiden innebär i praktiken att man vill revidera planen för Slussen. Frågan är om det är möjligt utan en ny detaljplaneprocess. Eller föredrar handelskammaren i praktiken plan B, det vill säga rekonstruktion av nuvarande Slussen med erforderliga och efterfrågade förbättringar? |