T-bana till Nacka |
2012-01-02 |
"Mardrömmen är att t-banan börjar planeras först efter 2020. Det betyder att innan man ens bestämt sig för t-bana till Nacka, har vi Nackabor genomlidit en ombyggnad av Slussen, haft Saltsjöbanan avstängd i fyra år vid Henriksdal, samtidigt som befolkningen i Nacka Värmdö ökat med 25.000–30.000 invånare. Vi kan inte acceptera annan prioritering än att östra regionen så fort som möjligt får den t-bana den så väl behöver. Annars blir det en mardröm i stället för en vision som väntar oss Nackabor." Det skriver fyra politiker från allianspartierna i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Nacka i Dagens Nyheter 31 december. Frågan om att bygga ut blå linjen som sedan fyrtio år slutar som säckspår i Kungsträdgården i väntan på framsynta beslut påverkar i allra högsta grad Slussen. Ett sådant beslut skulle ifrågasätta det kloka i att bygga den nya bussterminalen i Katarinaberget. Och det i sin tur naturligtvis hela beslutet om att bygga om Slussen enligt Fosterförslaget som alliansen i Stockholm drev igenom med knapp majoritet i december. Debatten om Slussen lär fortsätta under det kommande året, även inom allianspartierna.
|