slussen.nu
Treklöver eller T-kors? Skriv ut Skicka sidan
2011-12-11

RysstorgetI morgon avgör Stockholms kommunfullmäktige Slussens framtid. Och därmed Stockholms framtid. Vi får hoppas på det bästa brukade min far säga när svårigheter tornade upp sig. Jag hoppas på att förnuftet segrar över politisk prestige, partidisciplin och girighet.

Nio av tio vill värna om den världsunika panoramavyn från Mälaren till Saltsjön. Och många andra viktiga synpunkter finns. Men det Slussen framför allt handlar om är dess betydelse som förbindelselänk mellan söder och norr, som en entré till Stockholm. Så har det varit alltsedan stadens tillkom just i denna trakt. I sju hundra år var Slussennäset den enda möjligheten att passera  landvägen över Mälaren och Saltsjön.

Under 30- och 60-talen tillkom Västerbron, Söderleden och Essingeleden. Men fortfarande spelar Slussen en huvudroll i den besvärliga topologi ur trafiksynpunkt som Stockholm kämpar med. Slussen kommer även framöver att vara en strategisk punkt för fordonstrafik, inte minst kollektivtrafiken. Slussen är idag näst Centralen den knutpunkt där flest resenärer passerar. Och för cykeltrafiken kommer dess betydelse att växa kraftigt och för alla oss som envisas med att ta oss fram på de fötter vi skapades med är Slussen helt avgörande, där spelar de alternativa förbindelserna mindre roll. För alla som tvingas ta sig fram med rullstolar och andra hjälpmedel är också Slussen det huvudsakliga valet.

Varför vill alliansen ersätta en fungerande trafiklösning med en t-korsning som utan tvivel kommer att orsaka köbildning för alla trafikslag?

T-korsningar användes i hela världen och Stockholm kan inte byggas som ett undantag är ett försvar som emellanåt skymtar fram men som ju egentligen inte är mycket till försvar. Slussen med sin speciella topologi, Hornsgatan och Katarinavägen som löper ner mot näset i en lucka på den långa förkastningsbranten som utgör vad vi kallar Söders höjder, är om något ett undantag. Bara för att T-korsningar kan fungera i många fall så är det ingen lösning för Slussen.

För vad händer till exempel om det blir stopp på den enda bron? Vart ska all trafik ta vägen då? Vad är alternativen?

 
Riskanalys hemligstämplad Skriv ut Skicka sidan

Södersossarnas möte om Slussen
Gösta Blücher, expert på plan- och bygglagen

Riskanalys för bussterminalen i Katarinaberget är hemligstämplad

Det berättade Lennart Klaesson från arbetsgruppen för SLUSSEN plan B på ett möte anordnat av Socialdemokraterna på Södermalm. Först hade man nekats att ta del av analysen alls men när man väl fick det visade den sig delvis vara hemligstämplad. Frågan är om ens kommunfullmäktiges ledamöter får del av riskerna.

Terminalen i Katarinaberget stoppades av Mark- och miljödomstolen på formella grunder och eventuell överklagan behandlas av kommunstyrelsen (p 5 bil 11) 5 mars. Vattendomen för regleringen av Mälaren godkändes nyligen av Mark- och miljööverdomstolen men villkorades så att den inte vinner laga kraft förrän samma domstol har avgjort frågan om terminalen.

 
Peter Curman: Skriv ut Skicka sidan
2013-07-11

Vandalisera inte vårt kulturarv!

Utsikt mot Saltsjön

Känner ni igen den här beskrivningen?

"Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad för allmänheten och rabatterna voro ej uppgrävda; snödropparne hade arbetat sig upp genom fjolårets lövsamlingar och höllo just på att sluta sin korta verksamhet för att lämna plats åt de ömtåligare saffransblommorna, vilka tagit skydd under ett ofruktsamt päronträd; syrenerna väntade på sydlig vind för att få gå i blom, men lindarne bjödo ännu kärleksfilter i sina obrustna knoppar åt bofinkarne, som börjat bygga sina lavklädda bon mellan stam och gren; ännu hade ingen mänskofot trampat sandgångarne sedan sista vinterns snö gått bort.

 
Visualisering av nya Slussen Skriv ut Skicka sidan
2011-05-22

Slussenutsikt
För muspekaren över bilden!

Arkitekten Helena Adolphson har tillsammans med visualiseringsbyrån Planet 11 tagit fram bilder som visar hur vyerna kring Slussen kan bli om Stadsbyggnadskontorets förslag antas. Databilderna som visas på Sjömanshemmet tillsammans med modellen är illusoriska med sina valda vinklar och ständiga solsken som av skuggorna att döma till och med tycks komma från flera solar. Till och med i rena norrlägen flödar solen. Klicka på läs mer för att se fler bilder!

 
Olycka i Slussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Stadsgårdsledstunneln


– ett osäkert projekt


Lastbilsolycka i Slussen

I slutet av november körde en lastbil med för hög höjd in i tunneln under Slussen som förbinder Söder Mälarstrand och Stadsgården. Bilens lastutrymme blev totalförstört, men lyckligtvis klarade sig föraren från allvarliga skador.

Händelsen aktualiserar den hårda kritik som förts fram mot utformningen av Stadsgårdsledstunneln i Nya Slussen. Längden på tunneln är 420 meter, dubbelt mot Fredhällstunneln på Essingeleden. Mitt i tunneln ansluts trafiken från Gamla Stan med en omodern T-korsning reglerad med trafikljus. Bland annat därför blir det inte möjligt att hålla trafikriktningarna separerade med en skiljevägg, vilket egentligen är ett krav för säkerhet och ventilation. Få tunnlar har samma geografiskt utsatta läge eller komplexa trafiksituation som Stadsgårdsledstunneln.

Men anmärkningsvärt är också att det inte i den nya tunneln kommer att bli fri höjd, det vill säga 4,5 meter. Risken för olyckor som den nu inträffade kommer därför att kvarstå. Och tvåvåningsbussar och andra höga fordon får köra långa omvägar.

Tor Edsjö, arkitekt med erfarenhet från trafikplanering, har tillsammans med Lage Bergström, systemutvecklare, och Lars Harms-Ringdahl, riskforskare, sammanställt en genomgång vars syfte är att uppmärksamma säkerhetsbristerna i den nya tunnel som är föreslagen och ställa frågan om ansvar.

›› Stadsgårdsledstunneln – ett osäkert projekt (pdf 2.3 MB)

På DN Debatt i augusti  skrev Lars Harms-Ringdahl tillsammans med tidigare justieministern Laila Freivalds och Monica Sundström, tidigare gatudirektör i Stockholm: "Beslut om risker ska vara en politisk fråga och inte vara något som sköts i skymundan. Bedömningen av riskerna och om de är värda att tas ska inte avgöras av några få politiker utan i en bred demokratisk process."

›› Stockholm riskerar att få Europas farligaste biltunnel

 
«FörstaFöregående11121314151617181920NästaSista»

Sida 14 av 48