slussen.nu
V röstade med Alliansen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

BussterminalEn ny bussterminal ska byggas i Katarinaberget vid Slussen. Det bestämde den borgerliga alliansen med stöd av Vänsterpartiet i Stockholms kommunfullmäktige på måndagskvällen.

"Vi vet inte om bussterminalen behövs. Vi vet inte vad den kommer att kosta. Det har sagts nånstans mellan 1,5 och tre miljarder. Vi vet inte vem som ska betala. Vi vet inte om den klarar säkerheten."

Det sade Tomas Rudin (S) som tillsammans med Daniel Helldén (M) stod för de kritiska synpunkterna.

» Läs reportage från fullmäktigedebatten på DN Espteins STHLM

 
Stockholmstidningen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

"Använd ert politiska omdöme"

Stockholmstidningen"I denna elfte timme riktar vi en uppmaning till representantskapets ledamöter. Använd ert politiska omdöme på sätt som gagnar Stockholms utveckling."
Det skriver åtta erfarna socialdemokratiska politiker, bland dem Maj Britt Theorin och Kjell-Olof Feldt, i Stockholmstidningen inför det extra representantskapsmöte om Slussen som Stockholms arbetarekommun håller på söndag. Artikeln radar upp sju krav som de anser Alliansens Nya Slussen inte tillgodoser.

Ett första och rimligt krav på en starkt förändrande och kostsam kommunal investering är att den ska ge ett mervärde tillbaka till medborgarna.

Ett andra krav är att vi borde veta vad ombyggnaden kostar.

Ett tredje krav är att hela projektet ska kunna slutföras.

Ett fjärde krav, något för dagens unga att speciellt lyssna till, är projektets hållbarhet över tid.

Ett femte krav är att hela regionen kan fungera under ombyggnadstiden.

Ett sjätte krav, med almstriden i minne, är socialdemokratins problem med att attrahera storstadsväljare.

Ett sjunde vore väl att någon av de politiskt ansvariga skulle gilla det som ska byggas, men när det gäller Slussen är det tvärtom.


›› Läs hela artikeln och argumentationen kring kraven här


 
¿ Bättre kollektivtrafik ? Skriv ut Skicka sidan
Av Bernt Lindgren   

Styrelsen för den socialdemokratiska arbetarekommunen i Stockholm föreslår representantskapet att ge kommunfullmäktigegruppen i uppdrag att fullfölja arbetet med Socialdemokraternas loggaNordins Nya Slussen och, tillsammans med landstingsgruppen, arbeta för så bra kollektivtrafiklösningar som möjligt. Det framgår dock inte av förslaget att Nya Slussen i sig är en drastisk försämring för kollektivtrafikens stadsbussar, men även för taxi, distributionsbilar, utryckningsfordon, cyklister och gående. Det framgår heller inte hur den ska göras "så bra som möjligt" i Nya Slussen när planskild korsning och två broar ersätts med en bro och t-korsning.

Det pågår diskussion inom socialdemokratin i Stockholm om Slussenfrågan. Ett bevis på det är Slussensossarnas serie av brev som kritiskt granskar Nya Slussen utifrån rapporten som Expertgruppen lämnade tidigare i år och vars synpunkter styrelsen anser ska tas på största allvar. "Ett socialdemokratiskt Slussen är en öppen, demokratisk plats som präglas av tillgänglighet och en funktionell mötesplats för trafikslag och trafikanter av många olika slag" avslutar styrelsen sitt förslag. Man får innerligen hoppas att ledamöterna noga läser underlagen till expertrapporten. De visar att just funktionaliteten kommer att bli sämre, särskilt för kollektivtrafiken. Representantskapet sammanträder 29 mars.


Slussen är Stockholms största byggnadsfråga i innerstan i vår tid
. I själva hjärtat av Stockholm, länken mellan norr och söder, fundamental för stadens trafikflöde och platsen där staden såg sig födas. Hur vi löser den kommer att få betydelse för Stockholms utveckling resten av tjugohundratalet. Man får väl också vara (obotlig) optimist och tro att det demokratiska underskottet i Alliansens hantering av Slussen kommer att uppvägas av en i sanning demokratisk diskussion i arbetarekommunen och senare i kommunfullmäktige. Endast så kan Slussen bli en demokratisk plats.

›› Läs förslaget till beslut här

 
Betongexpert: Skriv ut Skicka sidan
2012-05-31

Slussen kan renoveras grundligt

i etapper med stålkärnepålar

Det skriver bergskoleingenjören Göran Camitz i Dagens Nyheter. Han var tidigare seniorforskare vid Korrosionsinstitutet.

Den nuvarande Slussenkonstruktionen består av ett stort antal sektioner som kan rivas i tur och ordning och byggas upp efterhand, skriver Camitz. "De nya sektionerna kommer att gjutas i betong enligt dagens stränga krav på hög hållfasthet, täthet och beständighet. Den nya betongarmeringen bör bestå av rostfritt stål. Rostfri armering kan motstå korrosionsangrepp från vägsalt och havsvatten. Den har lång livslängd och används numera i liknande konstruktioner runt om i Europa."

"Nuvarande pålar bör ersättas med typen stålkärnepålar. Dessa har en massiv stålkärna omgiven av ett betongskikt och ett yttre, tjockt skal av stål. De kan slås ner genom stenblock i jorden till fast botten och de har en livslängd mot korrosion på flera hundra år. Slussens T-banestation grundförstärktes framgångsrikt med denna typ av stålpålar på 1980-talet."

Förmodligen går det fortare att renovera än att bygga nytt, trafikstörningar under byggtiden blir mindre, och kanske blir det billigare också, skriver Camitz avslutningsvis.
(DN STHLM sid 17, 25 maj 2012)

 
(S)-opposition mot Slussenterminal Skriv ut Skicka sidan
2012-03-19

"Kritiken mot bussterminalen fäller nya Slussen"

opinionSvDDet är rubriken på SvD Brännpunkt idag där de socialdemokratiska oppositionsråden i Landstinget, Nacka, Stockholm och Värmdö skriver bland annat följande:

"Enligt SL:s tidigare bedömningar så blir trafikkonsekvenser av Stockholm stads nuvarande planering av Slussens ombyggnation helt orealistiska. Det skulle handla om att Saltsjöbanan kortas av till Sickla under 5–8 år, att Katarinavägen stängs av för all trafik under två år, samt att en del av Nacka/Värmdöbussarna får en temporär bussterminal på pråm under fem år. Det är oacceptabelt att stadens borgerliga majoritet med liten marginal klubbar igenom ett historiskt beslut utan större fokus på resenärerna i kollektivtrafiken."

» Läs hela artikeln här

 
«FörstaFöregående31323334353637383940NästaSista»

Sida 31 av 48