slussen.nu
Stoppa Slussen-bygget Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

DN Åsikt


Stoppa det pågående Slussen-bygget
och gör det till en valfråga och begrunda det nya förslaget att slå samman tunnelbanestationerna Slussen och Gamla stan. Det vore en bättre läsning för alla, skriver Bo G Hellers i Dagens Nyheter.


 
Klimatkris och Slussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Nya Slussen klarar högst 100 cm havshöjning till år 2100

Havshöjning

"Projektets kajer och slussportar tål i själva verket inte mer än 50 cm lokal havshöjning i Saltsjön, men Stockholms landhöjning är 50 cm på 100 år och det motverkar nettohöjningen i Saltsjön. Om den globala havshöjningen går snabbare än så blir det en katastrof för projektet. Kajerna och slussportarna kan sköljas över vid högvatten och misslyckas med att skydda dricksvattnet i Mälaren från att kontamineras av havsvatten."

Det skriver Monica Andersson, ordförande i Samfundet S:t Erik, Finn Löfquist, utredare inom miljö- och hälsoskydd, och ytterligare 7 undertecknare i en artikel  på Stockholm Skyline.

› Läs hela artikeln här

 
slussen.nu upphör Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Slussen Punkt Nu (www.slussen.nu) har varit igång tio år nu.

Sajten startade som ett bidrag att få stopp på stadens planer att förstöra den världsunika panoramautsikten från Mälaren till Saltsjön, från Gamla Stan till Söders höjder, den som nio av tio stockholmare och turister älskar. Det har vi delvis lyckats med, även om ingen vet säkert förrän om fem, tio år. Slussen.nu fortsatte sedan att spegla debatten om Nya Slussen och förordade en bättre lösning. Oberoende av de olika grupper som kämpade emot Nya Slussen gav jag mitt stöd till olika förslag, till exempel Ny syn på Slussen och Slussen plan B. I ett skede förordades Slussen plan B som det bästa, inte för att det hade alla förtjänster, utan för att det troligen hade största möjlighet att vinna politiskt stöd. Som gammal bussförare med mångårig erfarenhet av Slussens roll för kollektivtrafiken ansåg jag också att det hade mycket stora fördelar. Men som sagt, andra förslag hade sina stora förtjänster, både Ny syn på Slussen och Kulturslussen/Slussbacken.

Nu är det dags för den här sajten att gå i pension, både av tekniska, ekonomiska och politiska skäl. Den har spelat ut sin aktiva roll i debatten, Nya Slussen byggs för fullt. Nu dröjer det kanske hundra år igen till nästa slussen-debatt. Om inte klimatförändringar och andra problem pockar på den tidigare. Varningar har utfärdats både här och annorstädes.

Som arkiv för framtiden kring Slussen-debatten skulle den gott kunna leva längre. Men det är svårt att hålla den igång. Så för den som är intresserad att spara ner dokument från slussen.nu så passa på att göra det nu. Skulle någon vara intresserad av att spara sajten som helhet så gör det. Och ännu bättre, skulle någon veta hur det skulle vara möjligt att göra den tillgänglig på något sätt för framtiden som arkiv så vore det förstås jättebra.

15 september 2019 släcks slussen.nu ner.

Tack till alla läsare och alla som bidragit med tips, artiklar och annat material!

Bernt Lindgren


 
Bussexplosion Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Allvarlig bussbrand idag, inga trafikanter ombord. Föraren skadad men inte livshotande enligt media. Bussen körde mot Klaratunneln som inte är hög nog. Gastuberna på taket ska inte explodera, vid brand istället säkerhetsventil öppna som ger en eldsflamma likt en jetstråle.

Bussexplosion

Vi som kämpat mot Nya Slussen och terminal djupt nere i Katarinaberget har varnat för följderna vid en bussbrand. Den kan snabbt tända andra bussar och bara röken i sig är livshotande i en situation när terminalen är överfylld med människor.

Professor Bo Janzon har gjort en kritisk utredning som rör brand- och explosionsscenarier i anläggningen. "NY BUSSTERMINAL SLUSSEN – Granskning av Riskbedömningen" (pdf 1.2 MB). Den borde alla politiker snabbt ta till sig.

Intervju med Bo Janson 23 februari i år i › SvD här.


 
Slussen är inte till salu Skriv ut Skicka sidan
2010-06-28

Mot Slussen från Gamla stan

Den 21 juni tog kommunfullmäktige beslut om genomförande av Slussenprojektet
. Beslutet innebär att ramarna för tid och ekonomi satts. Det slår inte fast Slussens framtida utformning.

I början av året hölls samråd om Foster/Bergs förslag som 2009 lades till grund för projektet. Kritiken mot det blev rena folkstormen. Remisser och synpunkter från myndigheter och enskilda vällde in. Kritiken riktade sig framförallt mot att sikten mot den världsunika panoramavyn från Mälaren till Saltsjön skulle saboteras. Men också mot trafiklösningen och att inte hänsyn tagits till kulturhistoriska värden.

 
«FörstaFöregående12345678910NästaSista»

Sida 4 av 48