slussen.nu
Öppet brev Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

till statsminister Stefan Löfven


Det är ytterst allvarligt att den nya majoritens svek i Stockholm givit utrymme för Sverigedemokraterna att framstå som de enda försvararna av kulturfrågor i Stockholm. Det skriver Eva Teorell, Ralf Hansen och Mats Ekenger i ett öppet brev till statsministern och frågar sig om stadens hantering av Nya Slussen skett på ett öppet och demokratiskt vis och om det är försvarbart att sätta igång ett så osäkert och ifrågasatt projekt i ett ansträngt ekonomiskt läge och med hårt belastade kommunala ekonomier.

›› Läs hela brevet här (pdf 111k)


 
Polhemsslussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   



Följ med Stadsmuseet ner under Slussen till Polhemsslussen. Frågan är om denna gamla sluss försvinner då den nya byggs skriver museet i introtexten till denna kortvideo på dryga minuten. Den borde naturligtvis bevaras och göras tillgänglig för alla att se. Konstruerad av den i vida världen kände Christopher Polhem, ibland kallad den svenska mekanikens fader.


 
Säkerhetsexpert: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   



Åke Askensten intervjuar Lars Harms-Ringdahl, tidigare professor i riskhantering, om den tilltänkta bussterminalen i Katarinaberget. Åke Askensten är ledamot i kommunfullmäktige i Stockholm och Harms-Ringdahl ersättare i Landstinsfullmäktige, båda för Miljöpartiet.

 
Bussterminalen Skriv ut Skicka sidan

Katarinaterminalen

Utrymning vid brand


De hemligstämplade handlingarna för Katarinaterminalen visar att ingen hänsyn tagits till att bussar som finns i terminalen blir hinder vid utrymningssituationer. Det skriver arkitekten och trafikplaneraren Tor Edsjö i en granskning av utrymningsmöjligheterna i terminalen vid brand eller annan fara.


Tjänstemännen vid landstingets trafiknämnd är medvetna om riskerna vid bränder i biogasbussar i bergrum. De säger att biogas kanske inte kommer att användas. Men alla sorters bussar kan brinna och utrymningen måste fungera även vid händelser som motorstopp och mindre kollisioner.


Köper landstinget grisen i säcken – en gång till?

Mycket har skrivits om Landstingets misslyckade köp av Nya Karolinska. Om tio år kommer man kanske att tala på samma sätt om ett köp som landstinget väntas besluta om på Luciadagen 2016, köpet av Katarinaterminalen för bussarna till Nacka och Värmdö. Priset är 1 miljard 891 miljoner kronor, en investering som bokstavligt talat kan gå upp i rök.

Landstinget borde göra en egen utredning av risker och utrymningsmöjligheter. Staten bidrar med 50% av kostnaderna. Det vore rimligt att även Trafikverket granskar om utformningen klarar minimikraven vid statligt byggande. Läs, ladda ner och sprid Tor Edsjös granskning, en illustrativ inlaga författad som ett bildspel.


›› Utrymning vid brand (pdf 970k)



 
Curre Hansson (S) Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Det blir en lång och envis kamp

Curre Hansson

Stockholms kommunfullmäktige godkände den 20 mars beslutet om detaljplanen för en bussterminal i Katarinaberget. Beslutet vinner laga kraft om inget överklagande görs inom tre veckor från det att protokollet har justerats.

Demostration mot Katarinaterminalen 170320Kritiken har varit hård mot terminalen för bristande säkerhet och sämre tillgänglighet. Samma dag som fullmäktige tog beslutet framfördes krav vid en demonstration utanför Stadshuset att terminalen borde läggas i markplan istället. Vid demonstrationen talade Hans Lindqvist  (C), politiker från Värmdö, och Curre Hansson (S), ledamot av Stockholms läns landsting.

Curre Hansson varnade för de stora riskerna med en säckterminal i berget med en enda gemensam in- och utfart, framförallt vid bussbrand då panik utbryter. Säkerhetsfrågorna kommer att dominera de rättsliga processer som nu lär ta sin början, kanske med en lång vända ner till Bryssel. Där har opinionen för en alternativ lösning tiden på sin sida eftersom politikerna varken kan eller vågar vänta så länge på en lösning för trafiken till Nacka/Värmdö sade Hansson.

— En tragisk erfarenhet är att samhället som stängt sina öron har förskjutit kritisk kompetens och erfarenhet. Inte undra på att den allmänna tilliten mellan folk och valda företrädare krackelerar. Istället har samhällets utvalda konsulter, ofta mot mycket bra betalning, levererat lösningar med sämre resenärsnytta, onödigt höga kostnader och allvarliga säkerhetsproblem.

›› Läs hela Curre Hansons tal här


 
«FörstaFöregående12345678910NästaSista»

Sida 3 av 48