slussen.nu
Biogasbuss brinner Skriv ut Skicka sidan

Brinnande biogasbuss

Slussenprojektets förslag till ny bussterminal i Katarinaberget möter stark kritik. Bland annat för att den blir dyr, för att avstånden till tunnelbanan blir längre, för de enorma massor sprängsten som ska forslas bort, för påverkan på bebyggelse ovanpå och runt berget och för inverkan på grundvattnet (terminalens lägsta punkt kommer att ligga under havsnivå).

En mycket viktig aspekt som borde diskuteras mer är säkerheten. Hur klarar terminalen en bussbrand?

Biogasbussar är i och för sig inte mer brandfarliga än t.ex. etanolbussar. Men biogasbussarna har flera stora gastuber på taket. De är försedda med övertrycksventiler, som öppnar när det blir för högt tryck för att undvika explosion. Gasen som då strömmar ut antänds och enorma eldsflammor uppstår. » Se den här videon från Holland och begrunda. Den är fem minuter lång men det räcker att se drygt en minut. Lägg märke till den svarta bolmande röken under den första minuten. Hinner en folkmassa i rusningstid utrymma terminalen? Se sedan vad som händer när övertrycksventilerna öppnar likt en raketmotor. Det är alltså en säkerhetsventil men den eldsflamma som uppstår riskerar att snabbt sprida branden till andra bussar och annat eldfängt i terminalen. » Scrolla ner till den första videon och begrunda! (På sidan finns ytterligare en video och ett antal stillbilder.)

 
28 september /1 Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Funkishus vid Slussen
foto: Bernt Lindgren

Ska Stockholms kommunfullmäktige rösta bort denna vy 28 september?

 
Brandsäkerhetsexpert Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Hans Wermelin om Katarinaterminalen



Lyssna till brandsäkerhetsexperten Hans Wermelin analysera bussterminalen i Katarinaberget som kommunfullmäktige ska besluta om den 20 mars. Den föreslagna terminalen riskerar att bli en gaskammare. Alla ledamöter av Stockholms kommunfullmäktige bör se filmen och begrunda sitt ansvar.


 
Stadsrevisionen: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Slussens riskhantering på rudimentär nivå

Det har gått mer än fem år sedan staden tog det första genomförandebeslutet att bygga Nya Slussen men den politiska styrningen av projektet är fortfarande inte tillräcklig. Det framgår av Stadsrevisionens rapport "Styrning av projektet Nya Slussen" ›› skriver P4 Stockholm.

När beslutet togs 2010 beräknades kostnaden till åtta miljarder. Nu beräknas den bli mer än 50 procent högre, drygt 12 miljarder.

Stadsrevisionen skriver att "projektets riskhantering har tidigare varit på en rudimentär nivå".

 
Riskanalys hemligstämplad Skriv ut Skicka sidan

Södersossarnas möte om Slussen
Gösta Blücher, expert på plan- och bygglagen

Riskanalys för bussterminalen i Katarinaberget är hemligstämplad

Det berättade Lennart Klaesson från arbetsgruppen för SLUSSEN plan B på ett möte anordnat av Socialdemokraterna på Södermalm. Först hade man nekats att ta del av analysen alls men när man väl fick det visade den sig delvis vara hemligstämplad. Frågan är om ens kommunfullmäktiges ledamöter får del av riskerna.

Terminalen i Katarinaberget stoppades av Mark- och miljödomstolen på formella grunder och eventuell överklagan behandlas av kommunstyrelsen (p 5 bil 11) 5 mars. Vattendomen för regleringen av Mälaren godkändes nyligen av Mark- och miljööverdomstolen men villkorades så att den inte vinner laga kraft förrän samma domstol har avgjort frågan om terminalen.

 
«FörstaFöregående11121314151617181920NästaSista»

Sida 13 av 48