slussen.nu
Trafiktekniskt haveri Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

"Det krävs en planskild  korsning mellan Katarinavägen och Hornsgatan och det krävs två broar över Slussen till Gamla stan för att kunna lägga om en busslinje vid de trafikstörningar som alltid inträffar i en stor stad." Det skriver bussföraren Annika Trägårdh i en artikel i Dagens Nyheter.

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) ombeds vara "den ansvarstagande politiker som med integritet avbryter långbänken och prestigelöst undersöker alternativen i sann demokratisk anda. Det finns alternativ med bättre funktioner för de hundratusentals kollektivresenärer och de tiotusentals cyklister som dagligen passerar Slussen."

›› Se artikeln

 
Jan Valeskog (S) Skriv ut Skicka sidan
Av Bernt Lindgren   

Blir Slussen utan bussen?

Sthlm pratar

Jan Valeskog (S) meddelade igår att man tänker bygga Nordins Nya Slussen trots att MP, S och V röstade mot den och att man före valet gav sken av att ifrågasätta Alliansens hårt kritiserade förslag. Socialdemokraterna är till och med beredda att frångå Sten Nordins löfte att inte börja bygga Nya Slussen förrän det finns en detaljplan för Katarinaterminalen. Trots att det finns en bred opinion mot det i Stockholm, Nacka och Värmdö.Jan Valeskog Det hade varit ärligare att ge detta besked före valet.

Frågorna haglade över Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd
, när Tranströmerbiblioteket i Medborgarhuset bjöd till diskussion igår. Mötesdeltagarna var tacksamma över att en politiker äntligen ställer upp till diskussion, det fick Valeskog en varm eloge för. Men sedan kom en storm av kritiska frågor.


En märklig känsla genomsyrade mötet
. Det var som om det finns olika versioner av rapporten från Expertgruppen som den rödgrönrosa majoriteten tillsatte i höstas för att granska Nya Slussen. Valeskog hänvisade ideligen till experterna. Men det gjorde många i publiken också. Valeskog upprepade gång på gång när han tog stöd i rapporten: "i varje fall i min kopia". Detta visar att expertgruppens rapport alls inte är den solklara gröna flagg som Valeskog och Wanngård hävdar. I själv verket innehåller den, och särskilt underlagen till rapporten som konsulter tagit fram, mycket stark kritik mot Nya Slussen. Hur stark är uppenbarligen en tolkningsfråga, det finns ju inte olika versioner, men det finns olika tolkningar.

 
Katarinaterminalen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Vad händer vid en brand?


I mars ska Stockholms kommunfullmäktige besluta om  att flytta bussterminalen vid Slussen till ett bergrum i Katarinaberget. Den ska ha en gemensam in- och utfart genom tunnel och ligga 4 meter under havsnivån. Med hänsyn till risken för brand, explosioner, sabotage vore det bättre att den fick fortsätta ligga ovan jord.

Om detta handlar ett möte som arrangeras i ABF-huset måndag 27 februari klockan 18.00 (se annons i högerspalten). Kurt Hultgren, generalsekreterare för Resenärsforum, Hans Wermelin, civilingenjör med ansvar för brandsäkerheten till sjöss, Lars Öberg, huvudskyddsombud för bussförare i Keolis och Tor Edsjö, arkitekt SAR/MSA, redogör för riskerna och svarar på frågor.

I en artikel i Svenska Dagbladet
säger Hans Wermelin: "En bussterminal är också ett slutet utrymme med liknande typ av brännbart material som på ett fartyg. Det skapar giftig rökgas vid brand, och det är röken som är farlig. På Scandinavian Star satt folk döda på kojerna sedan någon öppnat hyttdörren och släppt in den giftiga gasen." Och: "Det var en liten brand i ett förråd som jag upptäckte under en rundvandring på M/S Svea. Det där sparkar jag ut, tänkte jag. Jag höll andan och spred ut högen. På vägen tillbaka ut igen tog jag ett litet andetag. Det knöt sig direkt i bröstet och jag blev verkligt yr ett bra tag även sedan jag kommit ut i friska luften."

Läs hela artikeln här:

›› Bussterminalen riskerar att bli en gaskammare


 
Kolingsborg rivs Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

TRY AGAIN - FAIL BETTER

Kolingsborg rivs


 
Klimatfakta och Slussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Stockholms stad har valt fel strategi. Nya Slussen är en felsatsning som inte alls skyddar Mälaren som utlovat. Tänk om nu, om två år är det för sent, skriver sex tunga experter, bland dem förra generaldirektören för Banverket och tidigare borgarrådet Monica Andersson och Klas Cederwall, professor emeritus KTH Vattenbyggnad.

"Stockholms stad har valt fel strategi. Nya Slussen är en felsatsning som inte alls skyddar Mälaren som utlovat. Tänk om nu, om två år är det för sent" skriver de sex och vidare:

"Den svenska staten har redan, genom de fyra Länsstyrelserna runt Mälaren, lämnat riktlinjer om lägstanivåer för byggnader och infrastruktur runt Mälaren och vid kusten. De baseras på vetenskapligt kontrollerbara konsekvenser av olika framtida vattenstånd.

Stockholms stad behöver bara anta riktlinjerna som norm för stadens planering för att lyftas upp ur spådomarnas dimmor!"

Läs hela artikeln på Dagens Arena › Färska klimatfakta kräver ny katastrofplan för Slussen

 
«FörstaFöregående12345678910NästaSista»

Sida 9 av 48