slussen.nu
Bevara tekniksnurran Skriv ut Skicka sidan
2012-02-05

"Slussen behöver en rejäl renovering. Att bevara den genom att riva och bygga upp på nytt innebär inga oöverkomliga tekniska problem."

"Det nya Slussen, som återuppbyggs i sektioner, kan gjutas med betong enligt dagens stränga krav på hög hållfasthet, täthet och beständighet. Den nya betongarmeringen bör bestå av rostfritt stål, åtminstone i de yttre armeringslagren. Rostfri stålarmering kan motstå nedbrytningseffekterna från vägsalt och andra aggressiva ämnen. Den har lång livslängd och används numera runt om i Europa, i Sverige senast vid renoveringen av Lidingöbron."

Det skriver Göran Camitz, pensionerad bergsskoleingenjör som tidigare varit seniorforskare på området ”Korrosionsfrågor i infrastrukturen”, i tidningen Ny Teknik.

» Läs artikeln här

 
Pris till plan B Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Stockholms Arkitektförening

ger Slussen plan B pris


I sin motivering lyfter arkitektföreningen fram att Slussen plan B-lösningen gjort konsekvenser läsbara för trafik, miljö, klimat, kulturvärden och stadsbild, och inte minst för samhällsekonomisk påverkan. Juryn värdesätter också att pristagarna lyckats initiera ett samtal som verkligen påverkar redan långt gångna planer, skriver Svenska Dagbladet.

›› Läs Svenska Dagbladets rapportering

›› Bild och text från prisutdelningen på Epsteins STHLM


 
Kommunstyrelsen: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Slussenprojektet ska granskas


På onsdagen beslutade kommunstyrelsen att tillsätta en oberoende expertgrupp som ska granska projekt Nya Slussen. Även bussterminalen, för vilken detaljplanen inte blev godkänd i domstol. Gruppen har fått direktiv i elva punkter att arbete efter. Beslutet öppnar för att Stockholm kan undvika misstaget att bygga Nya Slussen enligt det förslag som Alliansen ställde i november 2011 och som fick majoritet i kommunfullmäktige med endast tre rösters övervikt.

Vilka som kommer att ingå i expertgruppen offentliggörs senare. Gruppen får till sig koppla expertis och ska få stöd i utredningen av berörda förvaltningar.

Resultet ska redovisas senast sista januari nästa år. Då ska många frågor ha funnit svar: funktionaliteten för gång-, cykel- och kollektivtrafik i Nya Slussen, bussterminalens säkerhet, ekonomin, utsikten, möjligheten att renovera dagens Slussen och dess betydelse för trafiksituationen i Stockholm, samt Slussens roll i avbördningen av Mälaren och för beredskap inför havsnivåhöjningen.

Direktiven är sammanfattade i elva punkter. Klicka på Läs mer för att ta del av samtliga frågeställningar expertgruppen kommer att ställas inför.

 
Benny Andersson: Skriv ut Skicka sidan
2011-11-21

"Vill du bli ihågkommen som Stockholms värsta marodör?"

"Hej Sten Nordin.
Jag har några frågor som gäller Stockholms framtid.
Tycker du inte att det vore lämpligt att den som bär det största ansvart för en så stor och för så många oerhört viktig förändring av stadsmiljön som en ombyggnad av Slussen innebär, tog sig tid att lyssna på och begrunda de argument mot det förslag som nu föreligger?"

Så inleder musikern och kompositören Benny Andersson ett öppet brev till finansborgarrådet Sten Nordin i Dagens Nyheter.
» Läs hela hans brev här

 
Debattera - men inte här Skriv ut Skicka sidan
2011-10-23

Stadsmuseet

– I stadens lokaler måste stadens linje visas upp när det gäller frågor som inte är beslutade. Sedan kan det bli en diskussion utifrån stadens förslag. Det säger Stadsmuseets chef Ann-Charlotte Backlund i en artikel i Södermalmsnytt. Bakgrunden är att Slussenmotståndare ville hyra en lokal på Stadsmuseet för en debatt men efter en vecka fick nej därför att frågan är känslig och uppmanades att söka en mer neutral lokal.

» Läs artikeln i Södermalmsnytt här

 
«FörstaFöregående31323334353637383940NästaSista»

Sida 33 av 48