slussen.nu
Slussen och demokratin Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Spårvagnar i Slussen
Att kollektivtrafiken skulle fungera bra var viktigt för Slussens konstruktörer på 30-talet. Idag har stadsbussarna i Slussen 60 000 trafikanter. Om några år beräknas det vara 100 000. Foto: Spårvägsmuseet.

Och som om allt det här inte räckte har staden nyligen vägrat att offentliggöra de beräknade kostnaderna för hela projektet Nya Slussen med motiveringen att ett utlämnande av handlingarna ”kan snedvrida konkurrenssituationen i kommande upphandlingar”. Det skriver kulturhistorikern Mats Wickman i Svenska Dagbladet. Och avslutar med orden: Så slår det mig. Det är inte bara en talande tystnad. Det är också en totalitär tystnad. Frågan om Slussens framtid handlar inte bara om panoramavy, trafiklösning, vattenflöden, skenande kostnader med mera, det är i högsta grad också en demokratisk fråga vilket gör Slussendebatten så oerhört viktig.

» Läs artikeln här


 
Trafiken i Slussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad

På uppdrag av Ax:son Johnsonstiftelsen Urban City Research (UCR) har Kronborg Trafikkonsult AB gjort en jämförelse mellan stadens förslag Nya Slussen och SLUSSEN plan B. Resultatet av undersökningen presenteras i rapporten Trafiken i Slussen - Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad som offentliggörs idag.

Rapporten granskar val av brolösning, framkomligheten för sju stadsbusslinjer genom Slussen, Nacka-Värmdöterminalen, cykeltrafiken, gångtrafiken och biltrafiken. Rapporten granskar också problemen med Nya Slussens T-korsning för stadsbussarna som innebär att de inte kan vända eller ta alternativa körvägar vid trafikstörningar som stopp i tunnelbanan, onormala trafikköer, omläggningar på grund av evenemang typ Stockholm Maraton eller demonstrationer, olyckor, räddningstjänstens utryckningar och andra störningar som ständigt uppstår akut eller planerat i stadstrafik. Slutligen tar rapporten också upp trafikproblemen under den långa byggtiden.

›› Rapporten finns att läsa här (pdf 2.6 mb)

 
Wanngård: Gasen i botten Skriv ut Skicka sidan

Gasen i bottenGasen i botten är stridsropet för dagen från Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård

Dagens Nyheter kampanjar för Nordinslussen som huvudnyhet på förstasidan både i del ett och stockholmsdelen och ett helt uppslag därefter. Ekot låter till slut Slussen bli riksnyhet och ABC ekar Wanngårds ord. Den rödgrönrosa majoriteten med socialdemokraterna i spetsen tar över stafettpinnen från moderaterna och bygger Nordins Nya Slussen. Med demagogiska utfall som att "Slussen håller på att falla ihop" och "Vi vill inte prioritera biltrafik" avser hon krossa motståndet. Det slutliga slaget sägs stå i oktober i kommunfullmäktige.

Ekot om Slussen


För det första
: Ingen är emot att Slussen ska stabiliseras.
För det andra: Ingen vill prioritera biltrafik, varken plan B eller något annat av de alternativa förslagen.

Vad det handlar om är att Nya Slussen är ett gigantiskt slöseri med skattemedel på en lösning som kommer att fungera sämre än dagens Slussen. Samtliga alternativa förslag som förts fram i debatten har bättre fungerande lösningar, vissa billigare, andra lika dyra.

Sedan i vintras har det blivit allmänt känt att Nya Slussen blir sämre för kollektivtrafiken. För detta finns sakliga argument, Karin Wanngård känner till dem men går inte i svaromål i sak. I sitt eget parti opponerade nästan hälften av ledamöterna när representantskapet höll extra möte om Slussenfrågan.

Vi busschaufförer fick medhåll av expertgruppen i vår kritik att Nya Slussen kommer att fungera sämre för kollektivtrafiken. Som chaufförer vet vi också att det sällan är klokt att trampa gasen i botten. Det kan lätt sluta med katastrof och tyder på att man inte har koll på läget.

Opinionen mot Nya Slussen växer stadigt om än långsamt
. Argumenten för alternativa lösningar är oerhört starka och får allt bredare stöd. De alternativa förslagen är genomarbetade och professionella, allsidiga och långsiktiga. Den nya röd-blåa fronten må verka övermäktig, men i politik kan fartblindhet med gasen i botten gå över styr. Det har hänt förr och Wanngårds tvärsäkra attityd kan visa sig - som en synonymupplysning uttrycker det - (ofta) alltför (själv) säker. Slussen är en mångsidig och öppen historia som tarvar en flexibel lösning. Det blir en intressant höst.

 
Kjell-Olof Feldt: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Kjell-Olof Feldt

"Vi uppmanar de styrande i Stockholm att lägga all prestige åt sidan, tänka om och lägga tillbaka terminalen till sitt ursprungliga läge", skriver f.d. finansministern Kjell-Olof Feldt, Anita Johansson (S), landstingsledamot och ersättare i trafiknämnden, med flera i Dagens Samhälle Debatt.

» Läs hela artikeln här

 
DN Stockholmsdebatt: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

DN Stockholmsdebatt

"Ännu mer sensationellt är att endast 19 procent av stockholmarna föredrog Nya Slussen medan 60 procent skulle föredra ”Slussen som idag” – med pengar över till annat, exempelvis utbyggnad av tunnelbanan till Karolinska/Hagastaden. Även en majoritet av allianssympatisörerna föredrar det senare."

Det skriver Benny Andersson, kompositör, Christer Gardell, vd Cevian Capital och Ole Settergren från Nätverket Nacka-Värmdöbor för Slussen i en artikel i Dagens Nyheter idag.

» Läs hela artikeln här

 
«FörstaFöregående21222324252627282930NästaSista»

Sida 29 av 48