slussen.nu
Slussen och demokratin Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Spårvagnar i Slussen
Att kollektivtrafiken skulle fungera bra var viktigt för Slussens konstruktörer på 30-talet. Idag har stadsbussarna i Slussen 60 000 trafikanter. Om några år beräknas det vara 100 000. Foto: Spårvägsmuseet.

Och som om allt det här inte räckte har staden nyligen vägrat att offentliggöra de beräknade kostnaderna för hela projektet Nya Slussen med motiveringen att ett utlämnande av handlingarna ”kan snedvrida konkurrenssituationen i kommande upphandlingar”. Det skriver kulturhistorikern Mats Wickman i Svenska Dagbladet. Och avslutar med orden: Så slår det mig. Det är inte bara en talande tystnad. Det är också en totalitär tystnad. Frågan om Slussens framtid handlar inte bara om panoramavy, trafiklösning, vattenflöden, skenande kostnader med mera, det är i högsta grad också en demokratisk fråga vilket gör Slussendebatten så oerhört viktig.

» Läs artikeln här


 
Nya köplatsen Skriv ut Skicka sidan

Knäckfrågorna för Slussen

Peter Kronborg
Peter Kronborg visar T-korsningen i plan som föreslås ersätta dagens planfria

En eller två broar, planskild korsning med klöverslingor eller T-korsning. Där har vi Slussens knäckfrågor. Så sammanfattade trafikkonsulten Peter Kronborg den jämförande utredning mellan stadens Nya Slussen och det alternativa förslaget Slussen plan B som presenterades idag på hotell Hilton.
›› Trafiken i Slussen - Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad. 

Trafiken i SlussenUrban City Research beställde utredningen därför att det saknas en jämförelse mellan trafiklösningarna i de olika förslagen, de har aldrig blivit ordentligt debatterade. Dagens planeringssystem lider av brister, det saknas systematisk redovisning och alternativ. Ingen blir helt enkelt klok på vad vi egentligen får för 11 miljarder kronor, förklarade Peter Elmlund från Urban City Research.

Slutsatserna i utredningen stämmer väl med dem som redovisats här på slussen.nu. De ger också stöd för den kritik bussförarna framfört under fyra år och som senast i vintras tillställdes Stockholms kommunfullmäktige. Projektledningen och politikerna har konsekvent struntat i att att ta notis om dem, det vill säga i själva verket Slussens grundfunktion som trafiklänk mellan söder och norr.

Men helt kan man inte längre negligera trafiksynpunkterna sedan deras egen expertgrupp också gav förarna rätt. Således ritas det nu på en nödlösning för att råda bot på det så kallade vändproblemet. Vilket inte ens nödtorftigt kommer att lösas, än mindre den komplexa uppgiften att Slussen måste fungera som en flexibel problemlösare med möjlighet att använda alternativa körvägar när trafikproblem uppstår. Vilket det som bekant ofta gör i Stockholm, känslig som stan är byggd på öar med många broar. Med en enda bro och T-korsning finns ingenstans att ta vägen om blockeringar uppstår, akuta eller planerade. Det finns inga kvarter att runda. Om man inte räknar de dramatiska omvägarna via Centralbron och Västerbron.

Valet av brolösning styr trafikföring och kapacitet slår utredningen fast.

• Nya Slussen har en enda bro och T-korsningar
• Slussen plan B har två broar och planskild korsning.

Det förra leder till låg kapacitet både för buss, cykel och bilar. Det senare till bättre framkomlighet. Både förslagen vill minska biltrafiken. Nya Slussen tvingas därtill därför att kapaciteten inte kommer att räcka till. Slussen plan B däremot får överkapacitet som kan utnyttjas för bättre framkomlighet för bussar, cyklar och gående.

Vi får återkomma med utförligare redovisning av den nya rapporten. För den som vill ta del av den i sin helhet så finns den att ladda ner här:

›› TRAFIKEN I NYA SLUSSEN - Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad (pdf 2.6 mb)

 
Trafiken i Slussen Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad

På uppdrag av Ax:son Johnsonstiftelsen Urban City Research (UCR) har Kronborg Trafikkonsult AB gjort en jämförelse mellan stadens förslag Nya Slussen och SLUSSEN plan B. Resultatet av undersökningen presenteras i rapporten Trafiken i Slussen - Projekt Nya Slussen jämförd med moderniserad återuppbyggnad som offentliggörs idag.

Rapporten granskar val av brolösning, framkomligheten för sju stadsbusslinjer genom Slussen, Nacka-Värmdöterminalen, cykeltrafiken, gångtrafiken och biltrafiken. Rapporten granskar också problemen med Nya Slussens T-korsning för stadsbussarna som innebär att de inte kan vända eller ta alternativa körvägar vid trafikstörningar som stopp i tunnelbanan, onormala trafikköer, omläggningar på grund av evenemang typ Stockholm Maraton eller demonstrationer, olyckor, räddningstjänstens utryckningar och andra störningar som ständigt uppstår akut eller planerat i stadstrafik. Slutligen tar rapporten också upp trafikproblemen under den långa byggtiden.

›› Rapporten finns att läsa här (pdf 2.6 mb)

 
Kjell-Olof Feldt: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Kjell-Olof Feldt

"Vi uppmanar de styrande i Stockholm att lägga all prestige åt sidan, tänka om och lägga tillbaka terminalen till sitt ursprungliga läge", skriver f.d. finansministern Kjell-Olof Feldt, Anita Johansson (S), landstingsledamot och ersättare i trafiknämnden, med flera i Dagens Samhälle Debatt.

» Läs hela artikeln här

 
DN Stockholmsdebatt: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

DN Stockholmsdebatt

"Ännu mer sensationellt är att endast 19 procent av stockholmarna föredrog Nya Slussen medan 60 procent skulle föredra ”Slussen som idag” – med pengar över till annat, exempelvis utbyggnad av tunnelbanan till Karolinska/Hagastaden. Även en majoritet av allianssympatisörerna föredrar det senare."

Det skriver Benny Andersson, kompositör, Christer Gardell, vd Cevian Capital och Ole Settergren från Nätverket Nacka-Värmdöbor för Slussen i en artikel i Dagens Nyheter idag.

» Läs hela artikeln här

 
«FörstaFöregående21222324252627282930NästaSista»

Sida 29 av 48