SVT ABC: Skriv ut Skicka sidan
Av Administrator   

Rivningen av Kolingsborg stoppas



Den ovala byggnaden mitt på Slussen var planerad att rivas inom några veckor
. Den planen har nu stoppats av tjänstemännen i exploaterings- och stadsbyggnadsnämnden. Man vill invänta den kommande politiska majoritetens ställningstagande i Slussenfrågan innan det tas beslut om när den eventuella rivningen kan påbörjas. Eller inställas.


Byggnaden uppfördes för Stockholms Hamnarbetarkontor 1953–1954
. De övre planen inreddes för kontor och de nedre planen som en utropshall för dagens jobb till hamnarbetarna på fartygen som skulle lossas och lastas. Hallen smyckades med värdefulla väggmålningar med motiv från hamnarbetarnas arbete av konstnären Ingemar Callenberg.


Kolingsborg står på stadig grund
och skulle kunna spela en central roll i ett Slussen som moderniseras med nuvarande flexibla lösning som nygammal grund. Med panoramautsikt i 360 grader mot Söders höjder, Mälaren, Gamla Stan och Saltsjön skulle tornet kunna inrymma turistcenter, bara några minuter från Centralen och Cityterminalen. Med förbindelse från tunnelbanan utan att behöva passera trafikerad gata. Med skärmar som informerar om vad man ser och vilken roll området spelat för Stockholms historia. Och med ett café där man kan njuta av utsikten tillsammans, stadens gäster och invånare.


Efter fikat tar man sig smidigt till den nybyggda terminalhallen Saltsjöpassagen (se bildspel ovan) med sin lika oslagbart vackra utsikt mot Saltsjön. Och som man vid det laget inte kan få nog, får man luft under vingarna via Katarinahissen och skådar Stockholm ur fågelperspektiv. För att till slut smälta intrycken och få fast mark under fötterna vandrar man mot Mosebacke och begrundar i dess lugna atmosfär sitt möte med en av världens vackraste städer. Vilket intro till Nordens Venedig! Vilken njutning för oss som har lyckan att leva i Stockholm!


Så kan vi vårda vår hembygd samtidigt som vi moderniserar och förbättrar
för stadsbussarna och gång- och cykeltrafiken. Antalet busstrafikanter på de sex linjerna mellan norr och söder beräknas öka från dagens 60 000 till 100 000 och cykeltrafiken ökar stadigt. Då duger det inte med en T-korsning istället för den beprövade planfria lösningen som så galant i 80 år klarat alternativa omläggningar vid trafikköer och maratonlopp och allt vad det är som ställer till problem för trafiken, som i Stockholm är extremt störningskänslig eftersom staden är byggd på öar med många broar.

Bernt Lindgren